افغانستان

drash.blogsky.com     drash.blogsky.com     drash.blogsky.com   

  همزمان با سفر رئیس جمهور به افغانستان رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز به کابل سفر کرد و در بازدید از یک مرکز آموزش ارتش افغانستان مدعی بازی دوگانه ی ایران در افغانستان شد حتی پا را فراتر گذاشته و ادعا کرد که ایران برای ناکام ماندن طرح های امنیتی آمریکا و انگلیس در افغانستان به طالبان کمک می کند. 

  بد نیست یک خاطره ی تاریخی را با هم مرور کنیم. خاطره ی تشکیل گروه افراطی طالبان. در هنگام تشکیل این گروه افراطی (با کمک های بی دریغ پاکستان) و سلطه ی  کامل آنان بر افغانستان  تمامی کشورها بالاخص آمریکا و عربستان از این امر ابراز خوشحالی کردند چرا که مدعی بودند وجود یک گروه مقتدر در راس کار موجب ایجاد کشوری یکپارچه (البته بخوانید دستنشانده) می شود. در آن مقطع زمانی تنها دو کشور مخالفت خود با طالبان را مطرح کردند. نخست روسیه به دلیل آن که بزرگترین ضربه را از آنان خورده بود و دوم ایران. رهبر انقلاب در آن برهنه با آینده نگری دقیق از طالبان به عنوان گروهی که به نام اسلام افراط گری میکنند یاد کرد و آنان را مردود دانست. بعدها که عنان طالبان از دست آمریکا خارج شد آنان سعی کردند نهال ظریفی را که قبلترها کاشته بود از بین ببرند قافل از آن که دیگر طالبان یک نهال ظریف نیست. حالا هم که دست پرورده شان را نمی توانند مهار کنند با توسل به دروغ می خواهند با فرافکنی بی عرضگی خود در افغانستان را بر گردن دیگران بیندازند. 

  البته اگر هم فرضیه ی آمریکایی ها درست باشد و طالبان با کمک هایی ایران در حال ضربه زدن به آن ها باشد پس نیروی نظامی ایران چقدر قوی است که تنها با تعلیم و کمک ناچیز نظامی به یک گروه کوچک دو به اصطلاح ابرقدرت نظامی و بقایای آنان را به طور جدی به چالش کشیده .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد